سفارش تبلیغ
صبا ویژن
با خرد است که آدمیان به ستیغ دانش [امام علی علیه السلام]
چهارشنبه 86 آذر 28 , ساعت 12:0 صبح
 - چاپگرهای رنگی لیزری
بهترین انتخاب برای چاپ تصاویر گرافیکی و عکس، یک چاپگر رنگی لیزری است که به جای استفاده از جوهر، از تونرهای‌CMYK برای چاپ استفاده می‌کند. این چاپگرها باعث ایجاد تصاویر گرافیکی و عکس با کیفیت فوق‌العاده می‌شود که نیاز عکاسان و گرافیست‌های حرفه‌ای را برآورده‌‌می‌کند. این چاپگرها در چاپ متن نیز دارای قدرت چاپ مناسبی هستند و متن‌های ریز را به خوبی چاپ می‌کنند. یکی از ویژگی‌های جالب این چاپگرها، سرعت بالای آن‌ها در چاپ تصاویر و متن‌هاست که تقریباً با هیچ‌کدام از انواع چاپگرها قابل مقایسه نیست. یک چاپگر لیزری رنگی، قدرت چاپ 6 تا 8 صفحه متن تمام صفحه و 1 تا 3 صفحه تصاویر گرافیکی یا عکس را در دقیقه دارد.
شاید یکی از نقاط ضعف این چاپگرها قیمت بالای آن‌ها باشد که برای اکثر افراد خرید این چاپگر را مشکل نموده

HP DeskJet 5150 Color Printer

است. ولی به یاد داشته باشید که همیشه در کنار قیمت بالا، امکانات و ویژگی‌هایی وجود دارد که ضعف قیمت بالای آن دستگاه را می‌پوشاند. در کل هزینه‌ای که برای چاپ هر صفحه تصویر گرافیکی یا عکس در چاپگرهای لیزری به دست می‌آید، در مقایسه با یک چاپگر جوهرافشان، در سطح پایین‌تری قرار دارد. این عامل باعث کاهش هزینه تعویض مجدد تانر می‌شود.
در کل چاپگرهای لیزری برای مصارف حرفه‌ای کاربرد زیادی دارد. ولی استفاده یا خرید آن‌ها در محیط منزل و برای کارهای عمومی چندان جالب به نظر نمی‌رسد.

4 - چاپگرهای چند کاره‌ ‌‌‌‌(Multi Function)
در کارهای اداری، وجود یک چاپگر چند منظوره تأثیر بسیار زیادی بر روی سرعت کار دارد و شما می‌توانید در جایی کمتر، چاپگر، اسکنر، و دستگاه فکس خود را به صورت یکجا داشته باشید. با دستگاه ‌‌(MFD"s (multi Function devices شما به راحتی می‌توانید ترکیبی از تمام وسایل بالا را در یک دستگاه داشته باشید که در کل این دستگاه نسبت به خرید تک‌تک وسایل هم از قیمت ارزان‌تری برخوردار است و هم جای کمتری را در محیط کاری به خود اختصاص می‌دهد. اما ایرادات این دستگاه چیست؟ یکی از ایرادات دستگاه‌ MFD"s این است که در صورتی که یک مشکل در یکی از اجزای این دستگاه به وجود آید، وسایل دیگر را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. مثلاً اگر چاپگر شما دچار اشکال شود و کار نکند، دیگر فکس و دستگاه کپی شما نیز کار نخواهد کرد و تقریباً دستگاه شما به‌طور کامل از کار می‌افتد. دومین ایراد این دستگاه، عدم امکان ارتقای ویژگی‌های این دستگاه است و شما از یک سری امکانات ثابت و غیرقابل تغییر برخوردار هستید که این عامل برای بعضی از کاربران چندان خوشایند نیست. در کل این دستگاه برای مصارف عمومی و یا اداری کوچک کاربرد دارد و استفاده آن در محیط‌های اداری بزرگ مناسب نیست. زیرا بعد از مدتی با مشکلات زیادی در این دستگاه روبه‌رو خواهند شد. به خاطر این‌که این دستگاه برای کاربردهای حرفه‌ای و سنگین طراحی نشده است. قیمت این دستگاه در حدود 250 تا 1000 دلار می‌باشد که نسبت به امکانات و کارایی دستگاه مناسب است.

5 - چاپگرهای قابل حمل ‌‌‌‌(Portable printer)
اگر شما از افرادی هستید که دائماً در حال مسافرت هستید، حتماً به چاپگرهای قابل حمل نیاز پیدامی‌کنید. چاپگرهای قابل حمل امروزه یکی از پرطرفدارترین چاپگرها در کشورهای اروپایی و امریکایی هستند. این چاپگرها اندازه بسیار کوچک در حد یک کیف دستی مردانه دارند که به راحتی می‌توان آن را به جاهای مختلف حمل کرد. از ویژگی‌های جالب این چاپگر، وزن کم آن است که در حدود 5 پوند وزن دارد و به راحتی با باتری کار می‌کند. معمولاً این چاپگرها از تکنولوژی‌ چاپگرهای جوهرافشان و یا روش تانرهای حرارتی (ریبون) استفاده می‌کند. استفاده از ریبون بر اثر فشار و گرمایی که به آن واردمی‌شود، باعث انتقال رنگ به کاغذ و در نتیجه ایجاد تصویر می‌گردد. اما مشکلاتی هم در استفاده از چاپگرهای قابل حمل وجود دارد که در این میان می‌توان به کیفیت پایین‌تر از چاپگرهای جوهر افشان محصول در بازار، سرعت چاپ پایین، افزایش قیمت چاپ در هر صفحه (عموماً چاپ متن و تصاویر رنگی در هر صفحه برای دستگاه‌های قابل حمل بالاتر خواهد بود برای این‌که تانک‌های این چاپگرها نسبت به چاپگرهای جوهرافشان کوچک‌تر بوده و نمی‌توانند تعداد زیادی صفحه را به چاپ برساند)، و عدم وجود منابع تأمین صفحه برخلاف چاپگرهای دیگر اشاره کرد که در مورد این اشکال اخیر باید به صورت تک‌تک ورق‌ها را به چاپگر واردکنید (درست است که ما به این حالت به عنوان ایراد نگاه می‌کنیم، ولی واقعاً قراردادن سینی نگاهدارنده برای یک چاپگر در حد اندازه کیف مردانه، کار چندان ساده‌ای نیست).


انرژی موردنیاز برای چاپگرقابل حمل، از باتری تأمین می‌شود. اگر شما به چاپ تعداد زیادی صفحه نیاز دارید که یک باتری استاندارد (‌‌NiCad (Nickel Cadmium می‌تواند در حدود 90 صفحه چاپگر را در حالت شارژ کامل پشتیبانی کند؛ بدون آن‌که نیاز به شارژ دوباره داشته باشد و اگر می‌خواهید مدت زمان چاپ شما از این مقدار هم بیشتر شود، می‌توانید از باتری‌های سری (‌‌‌‌Ni-MH (Nickel metal Hydride استفاده کنید که می‌تواند مدت طولانی‌تری انرژی برای چاپگر تأمین کند.


تعدادی از چاپگرهای قابل حمل دارای یک بورد اختیاری اسکنر می‌باشند که با اضافه کردن آن، می‌توان از آن به عنوان یک اسکنر قابل حمل استفاده نمود. یکی دیگر از ویژگی‌های جالب این چاپگر، وجود یک پورت‌ infrared است که به شما اجازه می‌دهد اطلاعات خود را بین چاپگر و کامپیوتر بدون نصب هیچ‌گونه رابطی انتقال دهید. همچنین این ویژگی به شما امکان می‌دهد اطلاعات مورد نظر خود را از‌ PDA و نوت‌بوک به چاپگر انتقال دهید. (باید بدانید که کامپیوتر شما باید دارای دستگاه‌ infrared باشد تا شما بتوانید از این امکان استفاده نمایید.) چاپگرهای قابل حمل قیمتی در حدود 150 تا 500 دلار دارند که تقریباً تمام کاربران می‌توانند به راحتی آن را خریداری‌کند و در مسافرت‌های خود مورد استفاده قرار دهند.

http://i1.tinypic.com/n4v995.jpg

عوامل مهم در خرید چاپگر
1- ‌ Resolution(دقت چاپ، تفکیک‌پذیری)
2- ‌‌ speed(سرعت چاپ)
3 print quality -(کیفیت چاپ)
4- ‌ cost-per-page(قیمت چاپ در هر صفحه)
5 - ویژگی‌های جانبی چاپگر (امکانات جانبی)

‌Resolution-1 (دقت چاپ)
دقت چاپ در یک چاپگر به‌طور مسلم یکی از عوامل مهم در انتخاب چاپگر است. دقت چاپ در اصل به تعداد نقاطی گفته می‌شود که در هر اینچ مربع از صفحه توسط چاپگر ایجاد می‌شود که این نقاط معمولاً روی صفحه در دو جهت عمودی و افقی به چاپ می‌رسند. به همین منظور، در هنگام معرفی دقت چاپ چاپگر آن را با دو عدد معرفی می‌کنند. مانند 600* 600 که اولین عدد مربوط به دقت چاپ افقی و دومین عدد مربوط به دقت چاپ عمودی است. امروزه اکثر چاپگرها از دقت استاندارد 600* 600 پشتیبانی می‌کنند که این عامل باعث به وجود آمدن تصاویری با دقت بالا در حین چاپ می‌شود. به طور عمومی چاپگرهای جوهر افشان دقتی در حدود 1200 * 2400 نقطه در اینچ را به چاپ می‌رسانند اما در مدل‌های جدید این چاپگرها این نقاط افزایش یافته و به حدود 1200 * 4800 نقطه در اینچ رسیده است. ولی این نکته را هرگز فراموش نکنید که حتی اگر شما بخواهید که 8 تا 10 تصویر عکاسی شده رنگی را در چاپگر جوهرافشان به چاپ برسانید، بیشترین نقاطی که یک چاپگر در چاپ این تصاویر به کار می‌برد 1200*‌1200 نقطه در اینچ است و تقریباً تمام چاپگرهای موجود در بازار از یک کیفیت ثابت در چاپ این تصاویر بهره می‌برند. به همین علت، تعدادی از سازندگان چاپگر، به همراه دستگاه خود نرم‌افزارهای جانبی ارائه می‌دهند که به وسیله آن شما می‌توانید تصاویر خود را اصلاح، رنگ آن را شفاف‌تر، و جزئیات آن را در چاپ بهتر نشان دهید و در کل کیفیت بیشتری در هنگام چاپ به دست آورید که این کار تأثیری مانند افزایش ‌‌Resolution چاپگر دارد. بهترین راه برای بررسی کیفیت چاپ یک چاپگر، توجه به دقت چاپی نیست که بر روی چاپگر نوشته شده است، بلکه مهم تصویری است که بعد از چاپ از چاپگر خارج می‌شود و شخص آن را در مقابل چشم خود می‌بیند. این حالت بهترین نوع قضاوت در دقت چاپ است.
چاپگرهای لیزری تک رنگ در حدود 600 * 600 نقطه در اینچ را به چاپ می‌رسانند که این دقت برای چاپ متن و تصاویر سیاه و سفید بسیار مناسب می‌باشد. دقت چاپ در چاپگرهای لیزری از 1200 * 1200 تا 1200 * 2400 نقطه در اینچ می‌باشد که با این دقت می‌توانید تصاویر گرافیکی و عکس‌های خود را با بهترین کیفیت ممکن به چاپ برسانید.

2- ‌speed (سرعت چاپ)

Xerox Phaser 7300N
یکی دیگر از عوامل مهم در انتخاب چاپگر برای اکثر افراد سرعت چاپ آن است. زیرا برای بعضی از افراد، حتی چند ثانیه نیز تأثیرگذار می‌باشد. به همین خاطر، یکی از فاکتورهای مهم در خرید چاپگر، سرعت چاپ آن است. ولی آیا این سرعت که بر روی چاپگرها نوشته شده است، یک سرعت واقعی در چاپ متن یا تصویر است یا نه؟ آیا فکر می‌کنید چاپگرها می‌توانند با سرعتی که شرکت‌های سازنده مدعی آن هستند صفحات را به چاپ برسانند؟
تعداد صفحاتی که چاپگرهای جوهرافشان موجود در بازار ادعای چاپ آن را دارند، در حالت چاپ متن بین 5 تا 21 صفحه در دقیقه است. اما در تست‌های انجام گرفته در چاپ متن چاپگرها در حدود 2 تا 7‌صفحه را توانستند به چاپ برسانند. همچنین در چاپ صفحات گرافیکی کارخانه‌های سازنده ادعا کرده‌اند که چاپگرهای آن در حدود 2 تا 15 صفحه در دقیقه قدرت چاپ را دارند. ولی در تست‌های انجام گرفته سرعت چاپ واقعی آن‌ها در حدود 1 تا 3 صفحه در دقیقه می‌باشد. در چاپگرهای لیزری نیز موضوع همین‌طور است. یک چاپگر لیزری تک رنگ، در چاپ متن قدرت چاپ 10 تا 18 را در دقیقه دارد که تقریباً نصف مقداری که توسط کارخانه‌ها ادعا می‌شود. چاپگرهای لیزری رنگی در چاپ تصاویر گرافیکی، حدود 1 تا 4 برگ در دقیقه را به چاپ می‌رساند که این مقدار چیزی در حدود یک به هشت مقداری است که خود شرکت اعلان می‌‌کند. پس همیشه نباید در خرید چاپگر، فقط به مشخصاتی که بر روی چاپگر نوشته شده است اتکا کرد و باید از کسانی که به‌طور عملی از آن وسیله استفاده کرده‌اند، سؤال شود. چون بهترین بررسی، استفاده از وسیله است.

3- print quality (کیفیت چاپ)
یکی دیگر از ویژگی‌هایی که در همان خرید چاپگر باید به آن دقت نمود، کیفیت چاپ است. کیفیت چاپ بسته به نوع کارایی و مصارف کاربران، متفاوت است. اگر شما به چاپ متن‌های نوشتاری با کیفیت بالا نیاز دارید. تقریباً تمام چاپگرهای رنگی و سیاه و سفید لیزری در بازار متن‌های نوشتاری را به خوبی چاپ می‌کنند. (چاپگرهای لیزری رنگی هم در کشیدن نمودار‌ها و تصاویر دو بعدی گرافیکی بسیار عالی هستند و آن‌ها را به خوبی چاپ می‌کنند.) در چاپ تصاویر گرافیکی و عکاسی، چاپگر جوهرافشان انتخاب مناسبی برای کاربران عمومی تا غیرحرفه‌ای است. در صورتی که شما تصویر خود را بر روی یک کاغذ گلاسه به چاپ برسانید، در این حالت هم تصویر شما دقیق‌تر و زیباتر به چاپ می‌رسد و هم مقدار جوهر کمتری را مصرف خواهیدکرد و با حداقل خرج، می‌توانید کیفیت مناسبی را به دست آورید. اما اگر کاربر حرفه‌ای گرافیکی‌ای هستید، به‌طور قطع به یک چاپگر لیزری نیاز خواهید داشت تا بهترین کیفیت ممکن را به شما ارائه دهد.

4- Cost per page (هزینه هر صفحه)

http://www.shabakeh-mag.com/Data/Gallery/printer-scanner_5_s.jpg

HP Color LaserJet 5500

چهارمین نکته که باید در خرید چاپگر به آن توجه نمود، مقدار هزینه‌ای است که در هر صفحه چاپ به وسیله چاپگر برای شما ایجاد می‌شود چرا که این قیمت با مقدار مصرف جوهر توسط چاپگر رابطه مستقیم دارد. در چاپگرهای جوهرافشان، قیمت کلی جوهر تأثیر زیادی بر روی قیمت کلی چاپگر دارد. به‌طور عمومی، شارژ کارتریج‌های سه رنگ اصلی در حدود 21 تا 30 دلار و شارژ کارتریج مشکی در حدود 12 تا 30 دلار هزینه در بر دارد. در ایران بعضی از این کارتریج‌ها، به صورت دستی پر می‌شود. بازدهی این کارتریج‌ها در حدود 300 تا 800 صفحه است که طبق محاسبات انجام شده چاپ هر صفحه متن سیاه و سفید در حدود 1 تا 7 سنت و هر صفحه رنگی در حدود 6 تا 18 سنت هزینه در بردارد.
برای این منظور تعدادی از کارخانه‌های سازنده، پیشنهادی در مورد افزایش حجم کارتریج دارند که به وسیله آن حجم بیشتری جوهر در اختیار کاربر قرار می‌گیرد و با آن‌که قیمت کل کارتریج افزایش می‌یابد، در کل نسبت به کارتریج اولیه در هر صفحه چاپ کاهش می‌یابد. یکی دیگر از روش‌های کاهش قیمت چاپ در هر صفحه که توسط شرکت‌های canon ،‌Epson و ‌HP انجام گرفته است، استفاده از کارتریج‌های مجزای قرمز، آبی و زرد در چاپگر است که در صورت اتمام یکی از رنگ‌ها، به راحتی می‌توانید هر کدام از آن‌ها را تعویض یا شارژ نمایید که این عامل باعث کاهش هزینه تعویض تمام کارتریج‌ها می‌شود.
تعداد صفحاتی که توسط یک کارتریج یا تانر به وسیله چاپگر به چاپ می‌رسد، به عواملی مانند جنس کاغذ که تأثیر زیادی در جذب بیشتر جوهر دارد، حجم صفحاتی که توسط چاپگر به چاپ می‌رسد، مقدار رنگ یا جوهری که در صفحه به کار می‌رود (مثلاً در یک صفحه تمام مشکی حجم بسیار بالایی جوهر مشکی مصرف می‌شود که این عامل باعث خالی شدن جوهر مشکی با سرعت بیشتر می‌شود بستگی دارد.)

5- امکانات جانبی چاپگر

Xerox Phaser 4500N
پنجمین نکته‌ای که باید در خرید چاپگر به آن توجه کرد، امکانات جانبی چاپگر است که باعث تسهیل استفاده از آن در کارهای مختلف می‌شود. تقریباً تمام چاپگرهای جوهر افشان، دارای ویژگی یکسانی می‌باشند. مانند یک سینی کاغذ که می‌تواند در حدود 100 تا 150 صفحه کاغذ را در خود نگهداری می‌کند، برخورداری از یک حافظه برای ذخیره اطلاعات و امکاناتی از این قبیل که به‌طور کلی در تمام چاپگرها وجود دارد. اما بعضی از سازندگان چاپگر، در چاپگرهای خود امکانات جانبی دیگری قرارمی‌دهند تا باعث افزایش کارایی و سهولت استفاده از چاپگر شوند. مانند افزایش حجم جاگذاری کاغذ که بتوان تعداد بیشتری کاغذ را در آن جا داد که این عامل در محیط‌های اداری نقش بسیار مهمی دارد و یا قراردادن یک رابط بی‌سیم شبکه‌‌802.11b برای ارتباط با کامپیوترها دیگر. همچنین افزایش میزان حافظه چاپگر که باعث افزایش سرعت چاپ در تصاویر گرافیکی می‌شود و سرعت انتقال اطلاعات به چاپگر را نیز افزایش می‌دهد. چاپگرهای لیزری نیز دارای امکانات و ویژگی‌های جالبی برای استفاده در محیط‌های حرفه‌ای هستند. مانند توانایی نگاهداری 200 تا 1500 صفحه در سینی نگاهدارنده خود که باعث افزایش سرعت چاپ و جلوگیری از تأمین کاغذ در زمان‌های کوتاه می‌شود.

بیشتر پرینت‌های لیزری، دست کم دارای 8 مگابایت حافظه برای ذخیره اطلاعات می‌باشند که شما می‌توانید برای افزایش کارایی این مقدار حافظه را تا حدود 4 تا 5 برابر افزایش دهید. البته بهتر است برای کارهای اداری چاپگر خود را حداقل به 32 مگابایت حافظه مجهز کنید تا سرعت انتقال اطلاعات شما به چاپگر افزایش یابد. تعدادی از چاپگرهای لیزری به همراه خود درایو هارددیسک دارند که به شما امکان می‌دهند که بتوانید فایل‌ها و عکس‌های شخصی موردنظر خود را در آن ذخیره کنید و برای آن ‌ Password قرار دهید که هر شخصی امکان دسترسی به آن را نداشته باشد.


تعدادی از چاپگرهای جوهرافشان که قابلیت چاپ عکس با دقت بالا را دارند، دارای امکانات جانبی جالبی مانند یک پورت‌ USB جداگانه برای اتصال سیستم به دوربین‌های دیجیتال، همچنین شکاف‌های حافظه برای اتصال به انواع مختلف حافظه و چاپ تصویر آن را دارند. در این چاپگر برای سهولت کار یک مانیتور‌ LCD کوچک بر روی چاپگر قرار داده شده است که قبل از چاپ عکس، می‌توانید عکس موردنظر خود را در این ‌‌LCD مشاهده کنید و بعد آن را برای چاپ بفرستید که این عامل باعث افزایش کارایی شما و همچنین امکان چاپ عکس بدون کامپیوتر را می‌دهد. در ادامه باید گفت که امروزه تعدادی از شرکت‌های سازنده، امکان چاپ سیستم بر روی‌‌CD و‌ DVD را در چاپگرهای خود گنجانده که به کاربر امکان می‌دهد که بتواند در کاربردهای عمومی از این چاپگر برای چاپ بر روی‌ CD استفاده کند.

نکاتی کلی در مورد خرید چاپگرهای جوهر افشان
به‌طور کلی چاپگرهای جوهرافشان نباید گران‌قیمت باشند. زیرا تعویض کارتریج‌های چاپگر باعث افزایش قیمت چاپگر می‌شود. در هنگام خرید، به قیمت کارتریج‌های چاپگر توجه کنید. توجه به قیمت کلی که در هر صفحه چاپ توسط چاپگر برای شما به دست می‌آید از برآورد قیمت کلی‌ کارتریج نسبت به تعداد صفحاتی که توسط کارتریج به چاپ می‌رسد، به دست می‌آید. با این کار به راحتی می‌توانید به مقدار هزینه تقریبی‌ای که در مدت یک سال برای شار یا تعویض کارتریج بپردازید، دست پیدا کنید.

کارخانه‌های سازنده بر روی جعبه‌های چاپگر خود سرعت بالایی از چاپ صفحات را به شما معرفی می‌کنند. اما در تست‌ها دیده شده است که موتور یک چاپگر جوهر افشان توانایی چاپ 2 تا 4 صفحه در حالت چاپ متن تمام صفحه و 2 تا 3 صفحه در حالت چاپ عکس یا تصویر را دارد.

تعدادی از چاپگرهای جوهرافشان می‌توانند عکس‌هایی در حد و اندازه یک چاپگر حرفه‌ای عکاسی به چاپ برسانند. پس اگر شما چاپگر خود را برای چاپ عکس و یا تصاویر گرافیکی به کار می‌برید، به دنبال مدلی از چاپگرهای جوهر افشان بگردید که ویژگی‌های این نوع چاپ را به خوبی دارا باشند. اگر از افرادی هستید که تمام کارهای شما مربوط به چاپ عکس و کارت گرافیکی می‌باشند، به دنبال چاپگرهای چاپ عکس که دارای امکانات ویژه‌ای مانند، اسلات حافظه، پنل مانیتور‌ LCD که به شما امکان دیدن عکس و چاپ بدون‌ PC را می‌دهد، بگردید.

چاپگرهای جوهرافشان یک انتخاب مناسب برای اکثر افرادی است که می‌خواهند از چاپگر در مصارف خانگی و تحقیقاتی کوچک استفاده کنند. ولی انتخاب چاپگر جوهرافشان برای کسانی که می‌خواهند تنها کیفیت بالایی در چاپ داشته باشند، مناسب نیست. سازندگان چاپگر از یک سیاست شبیه به فروش تیغ صورت تراشی در فروش چاپگرهای خود استفاده کرده‌اند. در این روش می‌توانید با قیمت نه چندان زیاد، یک تیغ مناسب را خریداری کنید. اما بعد از مدتی استفاده، باید مقدار زیادی پول برای تعویض تیغ‌های کند شده بپردازید که در مقایسه با قیمت کلی خود تیغ کمی بالا است.
داستان خرید کارتریج برای چاپگرهای جوهر افشان نیز همین‌طور است. زیرا شما چاپگر را با قیمت تقریباً پایین خریداری می‌کنید. ولی وقتی می‌خواهید کارتریج چاپگر خود را عوض کنید، قیمتی در حدود یک‌سوم قیمت کل چاپگر را باید بپردازید که کمی گران به نظر می‌رسد و برای کاربران عمومی به صرفه نمی‌باشد.

نکاتی کلی در خرید چاپگرهای لیزری سیاه سفید (تک رنگ)
اگر شما تعداد زیادی صفحات متنی را چاپ می‌کنید، نیاز به خرید یک چاپگر تک رنگ ارزان قیمت برای کار خود دارید. این چاپگر می‌توانند تصاویر و متن‌های سیاه و سفید را با بهترین کیفیت ممکن به چاپ برساند.
تعدادی از چاپگرهای لیزری تک رنگ، قیمتی کمتر از 200 دلار دارند و انتخاب مناسبی برای مصارف خانگی به شمار می‌روند.
تعدادی از چاپگرهای لیزری تک رنگ، به همراه پورت اترنت (شبکه) ارائه می‌شود که امکان اتصال به شبکه را به این چاپگرها می‌دهد و این ویژگی امکان استفاده از یک چاپگر در محیط اداری را فراهم می‌کند. ولی اگر می‌خواهید از یک کامپیوتر برای اتصال به این نوع چاپگرها استفاده کنید، بهتر است هزینه اضافی برای یک کارت شبکه پرداخت نکنید.
کاربران عمومی می‌توانند در صورتی که تعداد زیادی صفحات متنی را به چاپ می‌رسانند، به جای خرید یک چاپگر جوهرافشان، یک چاپگر لیزری تک رنگ در قیمت زیر 200 دلار خریداری نمایند تا مصارف آن‌ها را برطرف کند.
در مقایسه یک چاپگر لیزری با یک چاپگر جوهرافشان هم قیمت، چاپگر لیزری تک رنگ از لحاظ سرعت چاپ، کیفیت چاپ و قیمتی که در هر صفحه برای چاپ (چاپ متن) برای شما به دست می‌آید، در سطح مناسب‌تری نسبت به چاپگر جوهرافشان قرار دارد.
اگر به چاپ تصاویر رنگی نیاز دارید، خرید یک چاپگر جوهرافشان برای شما ضروری است. ولی اگر به چاپ تصاویر رنگی نیاز ندارید و یا هر از گاهی اقدام به چاپ عکس رنگی می‌کنید، خرید یک چاپگر رنگی کاری اشتباه است. زیرا شما مجبور به استفاده از رنگ‌های چاپگر در طولانی مدت هستید. چون در غیراین صورت، چاپگر به مرور زمان دچار مشکلاتی در چاپ رنگ‌ها می‌شود و منافذ هد به علت خشک شدن ذرات جوهر، باعث جلوگیری از خروج رنگ‌ها می‌گرد

نکاتی کلی در مورد خرید چاپگرهای رنگی لیزری
این چاپگرها برای محیط‌های اداری که نیاز به چاپ تصاویر رنگی به تعداد زیاد دارند، عکاسان و کسانی که به‌طور حرفه‌ای کار طراحی انجام می‌دهند، کاربرد زیادی دارند. تقریباً برای تمام کاربران خانگی، خرید یک چاپگر لیزر رنگی کار مشکلی است. زیرا این چاپگرها دارای قیمت بالا و کارتریج‌های گرانی می‌باشند. ولی اگر به این چاپگر نیاز مبرمی دارید، خرید آن کار نادرستی نیست. زیرا در کل قیمت چاپ هر صفحه عکس یا تصویر توسط چاپگر لیزری در مقایسه با چاپگر جوهرافشان ارزان‌تر می‌باشد. همچنین کیفیت این چاپگر در مقایسه با چاپگر جوهرافشان، در سطح بالاتری قرار دارد.

تونرهای چاپگرهای لیزری برای محیط بسیار پرخطر هستند. به همین خاطر مطمئن شوید که آن‌ها را در جایی مناسب قرار داده‌اید و پس از مصرف نیز آن‌ها را به درستی دفع کرده‌اید. اگر شما یک کارگرافیکی پیچیده ندارید، می‌توانید یک چاپگر جوهرافشان را برای کار خود انتخاب کنید و با قیمتی در حدود یک‌دهم یک چاپگر لیزری کیفیت مناسبی را به دست آورید ولی در صورتی که یک کاربر حرفه‌ای گرافیکی هستید و به چاپ تصاویر پیچیده و با دقت گرافیکی نیاز دارید، حتماً به یک چاپگر لیزری مناسب نیاز خواهید داشت.

اگر سرعت چاپ، یکی از فاکتورهای اصلی برای شما در خرید چاپگر لیزری است، باید با دقت مدل‌های مختلف چاپگرها را مورد بررسی قرار دهید و برحسب قیمت و سرعت، بهترین چاپگر را انتخاب نمایید.

در ادامه سعی نمودیم تعدادی از چاپگرهای موجود در بازار را معرفی نماییم تا شما را در خرید هر چه بهتر چاپگر موردنظرتان راهنمایی کنیم. ولی این نکته را به یاد داشته باشید که معرفی نکردن یک چاپگر در این مقاله، به معنای عدم کارایی یا نامناسب‌بودن آن نیست و ما به علت کمبود فضا به‌طور انتخابی از هر نوع چاپگر مدل‌هایی را برای شما خوانندگان انتخاب نموده‌ایم تا شما را هر چه بهتر با ویژگی‌های چاپگرها آشنا کنیم. در کل هدف مقایسه کارایی میان این محصولات نیست. زیرا بهترین مقایسه، مشاهده کیفیت و سرعت چاپ چاپگر به طور عینی است که مهم‌ترین ملاک برای خریدار می‌باشد.

در پایان جا دارد به این نکته اشاره نماییم که سرعت‌های معرفی شده در جداول‌، سرعتی است که توسط شرکت‌های سازنده ارائه شده است و این مقدار به‌طور عملی در آزمایش به دست نیامده است.
‌امیدوارم این مقاله توانسته باشد اطلاعاتی هر چند اندک، در اختیار شما قرار دهد و شما را در خرید هر چه بهتر چاپگرموردنظرتان راهنمایی کن
چهارشنبه 86 آذر 28 , ساعت 12:0 صبح

راهنمای خرید یک Laptop

لپ تاپ ها(کامپیوترهای قابل حمل) به دلیل افزایش توانایی ها و نیز قابلیت جابجایی روز به روز در بین مردم محبوبیت بیشتری پیدا می کنند. این راهنما شما را در یافتن بهترین Laptop متناسب با نیازتان یاری می کند.این راهنما از هشت قسمت تشکیل شده است که در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر در هر کدام از قسمت ها می توانید با ما تماس بگیرید تا راهنمایی های بیشتر را به شما بدهیم.

اندازه و وزن
مطمئناً اندازه و وزن یک کامپیوتر همراه مهمترین موضوع در انتخاب یک Laptop می باشد. تعداد زیادی Laptop بسیار کوچک و سبک وجود دارند. اما بخش هایی از رایانه (مانند درایوهای نوری) نیز فدای اندازه می شوند. Laptopهایی که به جای کامپیوتر رومیزی استفاده می شوند(به اصطلاح Desktop replacements) دارای همان قدرت کامپیوترهای رومیزی هستند. اما مطمئناً جابجایی این سیستم ها به علت بزرگ و سنگین بودن مشکل افرین است. هنگامیکه قصد انتخاب یک Laptop را دارید، به این نکته به خوبی توجه کنید که امکانات و لوازم جانبی برای شما مهمتر است یا حجم و اندازه دستگاه. هر چند در حال حاضر و با استفاده از تکنولوژی موسوم به Centrino محصول اینتل شما می توانید در یک Laptop هر دو گزینه را در اختیار داشته باشید. پیشنهاد ما به شما اینست که در صورت توان حتماً از Laptopهای دارای تکنولوژی Centrino استفاده نمائید. در قسمت های بعد باز هم به توضیح مزیت های این تکنولوژی می پردازیم.

پردازشگر(CPU)
سرعت Cpuهای Laptop همواره با اندکی فاصله به دنبال سرعت کامپیوترهای رومیزی حرکت می کند. اما با این قابلیت که توان استفاده بهینه از انرژی را دارند. انتخاب سرعت CPU ، بسته به هدف شما از خرید Laptop دارد.
اگر قصد شما از خرید یک Laptop استفاده از اینترنت، دریافت نامه های الکترونیکی(E-Mail)، استفاده از یک واژه پرداز و حتی تماشای یک فیلم DVD باشد، استفاده از یک CPU با سرعت 800مگاهرتز و یا اندکی بیشتر نیاز شما را رفع خواهد نمود. ولی اگر قصد جایگزینی آن را به عنوان کامپیوترتان دارید، نباید به سرعت های زیر 2گیگاهرتز فکر کنید.توضیح اینکه CPUهای Centrino در هنگام نوشتن این مقاله دارای سرعت 1.6 می باشند

حافظه(RAM)
حافظه قابل نصب در سیستم های قابل حمل(Laptop) به طور کلی کمتر از سیستم های رومیزی است. هنگام خرید یک Laptop حتماً در مورد حداکثر RAM پشتیبانی شده در دستگاه اطلاعات لازم را از فروشنده دریافت کنید.
در ضمن بد نیست ببینید که آیا خودتان هم می توانید RAM دستگاه را افزایش دهید، یا حتماً باید توسط آن شرکت و متخصصینش انجام شود.

نمایشگر(Display)
هنگامی که قصد خرید یک Laptop را دارید به قدرت تفکیک پذیری(Resolution) صفحه نگاه کنید. معمولاً صفحه نمایش بزرگتر ترجیح داده می شود. اما بعضی از صفحه نمایش های بزرگ که دارای Resolution بالاتری نیز هستند، خواندن متن را دشوار می کنند. در ضمن اندازه صفحه نمایش رابطه مستقیمی با اندازه Laptop خواهد داشت. سیستم های جدید با مونیتور 17 اینچ نیاز به دقت بیشتر در نگهداری خواهند داشت. علاوه بر اینکه جابجایی آنها نیز مشکل تر خواهد بود.

درایو ها
اندازه Hard Drive یک موضوع مهم تلقی می شود. اما انتخاب یک درایو نوری نیز به همان اندازه مهم است. یکی از قابلیت های مهم Laptopهای موجود قابلیت استفاده به عنوان یک پخش کننده DVD قابل حمل است. بوسیله یک درایو DVD-ROM و یا یک درایو Como CD-RW هر شخصی می تواند یک فیلم DVD را به مثابه یک تئاتر کوچک بر روی سیستمش تماشا کند. تعداد زیادی از سیستم هایی که تحت عنوان Ultraportable شناخته می شوند، قابلیت استفاده از یک درایو نوری داخلی را ندارند. که این عمل به خاطر کاهش وزن و اندازه دستگاه صورت گرفته است.

شبکه
توانایی اتصال به شبکه نیز یکی از خصوصیت هایی است که هنگام خرید یک Laptop باید مد نظر داشته باشید. به دنبال سیستم های بگردید که حداقل دارای یک مودم 56Kbps و یک اترنت(Ethernet) سریع باشند. این ها به شما اجازه می دهند تا با اکثر سیستم ها اتصال برقرار کنید و به تبادل اطلاعات بپردازید.
اگر نیاز به بیشترین بازده از شبکه را دارید، می توانید به دنبال Laptopهایی با مشخصه (802.11b wireless adapter) باشید. با انتخاب سیستم های دارای این گزینه به راحتی و بدون نیاز به سیم قابلیت اتصال و تبادل اطلاعات را خواهید داشت.

طول عمر باطری
به نظر شما سیستمی که با هر بار شارژ کردن فقط 30 دقیقه می تواند کار کند چطور است؟ طول عمر باطری نیز به نیاز شما بستگی دارد. ولی به دنبال سیستم هایی بگردید که حداقل 2 ساعت بدون نیاز به شارژ می توانند کار کنند. در صورت نیاز بیشتر می توانید به دنبال Laptopهایی باشید که امکان استفاده از باطری جانبی را برای شما فراهم می کند. ولی یک راه دیگر...
باز هم استفاده از تکنولوژی جدید اینتل موسوم به Centrino. این تکنولوژی به دلیل مصرف کم باطری قابلیت استفاده تا 6 ساعت را برای شما فراهم می کند.

گارانتی
و آخرین مورد (نه کم اهمیترین مورد) نوع و طول مدت گارانتی سیستم خریداری شده می باشد. Laptopها ممکن است بیشتر از سیستم های رومیزی دچار مشکل شوند و این مورد نیز به خاطر قابلیت جابجایی آن ها است. هنگام خرید یک سیستم مطمئن باشید که حداقل از 1 سال گارانتی بهره مند می شوید. اگر قصد استفاده زیاد و یا ناشیانه از Laptop را دارید سیستم هایی با 3 سال پشتیبانی (با وجود قیمت بالاتر) انتخاب بهتری برای شما محسوب می شود. سیستم هایی که توسط شخص ثالث (فروشنده) گارانتی می شود، انتخاب خوبی نیست مگر اینکه به نمایندگی از شرکت سازنده دستگاه باشد


چهارشنبه 86 آذر 28 , ساعت 12:0 صبح

اگر می خواهید کامپیوتر بخرید ...

  این مقاله یک راهنمای عمومی برای خرید کامپیوتر است. اجزای کامپیوتری که می خواهید بخرید آخرین تکنولوژیها در آنها به کار رفته است. پس برای خرید کامپیوتر همه ما احتیاج به قدری مطالعه داریم به امید آنکه این مقاله مختصر به شما برای بهترین انتخاب کمک کند.

CPU

   برای CPU ها دو انتخاب اساسی بین سرعت و قیمت وجود دارد. مارک اینتل دارای کارایی خوبی است. اما در برابر آن AMD انتخاب خوبی است برای کسانی که بودجه کمتری دارند. اما همیشه جنسی را که از حد معمول بازار گرانتر است نخرید زیرا نسبت کارایی به قیمت مقدار زیادی افت می کند به عبارت دیگر به همان اندازه که که پول بیشتری می دهید قدرت CPU خریداری شده بیشتر نیست. اما اینکه چگونه بفهمیم که خرید چه CPUای با چه سرعتی به صرفه است کافیست از چند فروشنده لیست قیمت بخواهیدمتوجه خواهید شد که از یک سرعت خاص به بالا ناگهان قیمت به شدت بالا می رود ( که البته این موقت است ) پس پول خود را بیهوده تلف نکنید. فاکتور دیگری که برای  CPU ها مهم است حافظه پنهان یا cache memory آن است که هر چه این مقدار بیشتر باشد CPU زمان کمتری را صرف نقل انتقال بیهوده اطلاعات می کند و علت آن این است که این حافظه مستقیماً روی CPU قرار دارد البته توجه داشته باشید cache بالا برای مصارف حرفه ای مانند ساخت انیمشن بدرد می خورد پس در این مورد هم به قیمت توجه داشته باشید زیرا ممکن است در مصارف روزمره اختلاف آن خیلی محسوس نباشد.

 

حافظه

   میزان RAM برای کامپیوتر شما مهم است. برای کارکرد بهینه کامپیوتر باید به مقدار کافی RAM داشته باشید RAM علاوه بر مقدار حافظه یک فاکتور مهم دیگر هم دارد و آن سرعت باس آن است که نشان می دهد اطلاعات با چه سرعتی می توانند به RAM منتقل شود نکته مهم دیگر این است که در هنگام خرید مادربرد به تعداد اسلاتهای RAM (یا همان DIMM ) آن توجه داشته باشید تا به تعداد کافی موجود باشد تا در آینده امکان ارتقا حافظه سیستم وجود داشته باشد. این مخصوصاً زمانی بدرد می خورد که به علت گرانی موقت RAM ( بازار ناپایدار کامپیوتر ) یا کمبود بودجه به طور موقت RAM کمتری خریداری می کنید و می خواهید در آینده به مقدار کافی به RAM سیستم خود اضافه کنید. 

 

HARD DRIVE یا دیسک سخت

   دو فاکتور برای انتخاب وجود دارد میزان حافظه یا حجم که با واحد GB (گیگا بایت ) مقدار آن تعیین می شود و سرعت که هر چه بیشتر باشد زمان کمتری برای خواندن و نوشتن روی HARD DRIVE لازم است. اکثر HARD DRIVE های امروزی بیشتر از مقدار بیشتر نیاز شما فضا در اختیارتان قرار می دهند. البته این بستگی به شما دارد که چه نوع اطلاعاتی را بخواهید روی HARD DRIVE خود ذخیره کنید مثلاً اگر تعداد زیادی فیلم روی HARD DRIVE خود آرشیو کنید به فضای نسبتاً زیادی احتیاج دارید ولی برای اکثر مصارف خانگی فضای HARD DRIVE  های موجود بازار که دارای قیمت مناسبی هم هستند بیش از نیاز فضا در اختیارتان قرار می دهد. یکی از عواملی که در کارایی HARD DRIVE  شما تاثیر دارد این است که به مقدار کافی حافظه cache داشته باشد.

 

OPTICAL DRIVES

   بیشتر کامپیوتر های فروخته شده امروزی دارای رایتر یا DVD هستند. اگر قصد دیدن فیلم با کامپیوتر را ندارید، بهتر است از DVD در برابر رایتر CD صرفنظر کنید. برای سی دی رایتر 3 سرعت ذکر می شود سرعت رایت (سرعت نوشتن اطلاعات ) ، سرعت ری رایت ( که برای سی دی های با قابلیت چندین بار رایت استفاده می شود ) و سرعت خواندن اطلاعات. از درایوی استفاده کنید که حداقل 40X سرعت رایت، 12X سرعت زی رایت و 40X سرعت خواندن اطلاعات و حداقل 2 مگابایت بافر داشته باشد.


چهارشنبه 86 آذر 28 , ساعت 12:0 صبح
در عصری زندگی می‌کنیم که نمی‌توان بدون مطالعه و کسب دانش به یک انتخاب و گزینه مناسب رسید. حال اگر این انتخاب برای خرید یک قطعه الکترونیکی باشد نیاز به داشتن اطلاعات کافی به یک امر لازم و باید تبدیل می‌شود چرا که فناوری‌های جدید در قالب پارامترها و خصوصیات گنجانده می‌شوند و تفاوت مدل هر قطعه در همین تکنولوژی‌های به‌کار رفته در آنان است. اسکنر نیز یکی از همین قطعات است که همزمان با گسترش کاربرد و نقش آن در زندگی دیجیتال، به پیچیدگی‌ها و تکنولوژی‌های آن افزوده می‌شود. زمانی شما فقط می‌توانستید اسکنرها را در یک سازمان یا نهاد بزرگ دولتی بیابید اما اکنون با فراگیر شدن ابزارهای دیجیتال، نقش اسکنر از مفهوم یک قطعه جانبی کامپیوتر فراتر رفته و به یک ابزار حیاتی برای ادارات کوچک و کاربران خانگی تبدیل شده است. چه نوع اسکنری بخریم؟ یک اسکنر مناسب چه خصوصیاتی دارد؟ کدام مدل اسکنر متناسب با نیازهای ما است؟ و سوالاتی مشابه این‌ها ذهن هر خریدار اسکنر را در اولین گام به خود مشغول می‌کند و در مرحله بعد با دیدن لیستی از توضیحات فنی هر اسکنر بیشتر سردرگم خواهد بود. نوشتار پیش‌رو با هدف کمک به دوستانی که قصد خرید یک اسکنر مناسب با نیاز خود دارند، نوشته شده و سعی بر این بوده است که اطلاعات لازم و کافی را در اختیار خوانندگان عزیز قرار دهد.
به گزارش بخش خبر فناوری اطلاعات ایران به نقل از ماهنامه شبکه ، از بر حسب نوع اسکن یک سند، اسکنرها به انواع مختلفی تقسیم می شوند. اسکنرهای Flatbed یا مسطح، متداول‌ترین اسکنر برای کاربرد خانگی هستند. در این نوع اسکنرها، ناحیه اسکن شامل یک صفحه تخت خواهد بود که سند بر روی آن قرار می‌گیرد. این نوع از اسکنرها به خاطر راحتی در استفاده و تکنولوژی استفاده شده در هد اسکن آن‌ها، بیشترین مصرف‌کننده را دارند. جز اسکنرهای مسطح، اسکنرهای Sheetbed و اسکنرهای استوانه‌ای نیز در بازار موجود هستند. در اسکنرهای Sheetbed هد اسکن ثابت بوده و سند برای اسکن حرکت داده می‌شود؛ مانند یک پرینتر. اسکنرهای استوانه‌ای دارای کیفیت و دقت تفکیک‌پذیری بالایی هستند و برای اسکن نقشه و چاپ استفاده می‌شوند.
دقت وضوح تصویر
یکی از مهم‌ترین پارامترهای دخیل در خرید اسکنر، دقت وضوح تصویر و لامپ تصویر اسکنر خواهد بود. واحد (DPI(Dot Per Inch یا " نقطه در اینچ " برای این منظور استفاده می‌شود.
برای اسکن یک تصویر معمولی (5*3 یا 4*6) دقت 100نقطه در اینچ کافی خواهد بود. برای اسکن متون و استفاده در نرم‌افزارهای (Optical character recognition (CR دقت DPI300 مناسب است و برای اسکن تصاویر برای چاپ یا بزرگ‌نمایی، نیاز به دقت 1200 تا 2400 خواهد بود. بنابراین یک اسکنر با وضوح تصویر 600 * 1200 یا 2400*1200 مناسب خواهد بود.
Tranparency
اگر قصد اسکن اسلاید یا فیلم را دارید، اسکنر شما باید به یک آداپتور Tranparency مجهز باشد. این آداپتور ممکن است بر روی خود اسکنر نصب شده باشد یا به صورت یک وسیله جانبی به اسکنر اضافه شود. برخی شرکت‌ها مانند Epson از یک آداپتور Tranparency برای اسکن نگاتیو و عکس‌های دوربین استفاده می‌کنند که می‌تواند برای کارکردهای خانگی و کوچک مناسب باشد.
ADF یا تغذیه کننده اتوماتیک سند
ممکن است که شما تعداد زیادی سند برای اسکن داشته باشید. (Automatic document feeder (ADF یک قطعه برای تغذیه اتوماتیک اسکنر است که به صورت خودکار سند را به اسکنر تحویل می‌دهد. بعضی از مدل‌های اسکنر از این ویژگی برخوردارند و در نتیجه برای اسکن اسناد در حجم بالا و سایز نامناسب مشکل نخواهید داشت. حداکثر سندی که یک ADF می‌پذیرید نیز باید مدنظر قرار گرفته شود.
Interface
اسکنر برای ارتباط با کامپیوتر، به یک رابط یا Interface نیاز دارد. این‌که اسکنر انتخابی شما از چه نوع رابطی استفاده می‌کند و یا اینکه کامپیوتری که قرار است اسکنر به آن متصل شود چه رابط‌هایی را پشتیبانی می‌کند، یکی از مهم‌ترین عواملی است که باید به آن توجه داشته باشید. اگر کامپیوتر شما از USB2 پشتیبانی می‌کند، حتما اسکنری انتخاب کنید که از این رابط استفاده می‌کند. چرا که سرعت و سادگی بسیار خوبی با پورت USB وجود دارد. رابط Firewire نیز از سرعت و دقت بالایی برخوردار است اما به همین نسبت قیمت بیشتری بر روی اسکنر تحمیل می‌کند. مدل هایی نیز وجود دارد که از چند رابط پشتیبانی می‌کنند که انعطاف‌پذیری بیشتری به مصرف‌کننده می‌دهد. پورتParallel یا موازی و استفاده از کارت SCSI نیز انتخاب‌های دیگری هستند که می‌توانید برای رابط اسکنر داشته باشید. اما از سرعت کمتری برخوردارند. حتما در زمان انتخاب اسکنر مورد نظر خود نوع رابط اسکنر را سوال کنید.
عمق رنگ‌
به تعداد رنگ‌هایی که اسکنر قادر به شناسایی و ذخیره‌سازی آن‌ها است، اصطلاحاً " عمق رنگ " گفته می‌شود و با واحد " بیت در هر پیکسل " اندازه‌گیری می‌شود. یک اسکنر مناسب باید حداقل قادر به شناسایی 36 بیت رنگ باشد. امروزه بسیاری از اسکنرهای خانگی تا 48 بیت در پیکسل را شناسایی می‌کنند که یک کیفیت اسکن مناسب را ارائه می‌کند.
ناحیه اسکنر
مانند پرینتر باید مشخص کنید سندهای شما در حدود چه سایزی هستند: A4، A3 یا اندازه‌های دیگری. حداقل ناحیه‌ای که برای اسکن نیاز خواهید داشت، 5/‌8 در 7 /11 است که به‌راحتی می‌توانید یک برگ A4 را اسکن کنید. اندازه 14*5/8 نیز مناسب است. بدیهی است که برای سندهای بزرگ‌تر از این اندازه، باید دنبال یک اسکنر مناسب باشید. حداکثر اندازه ناحیه اسکن یک اسکنر یکی دیگر از ملاک‌های قیمتی است.

تکنولوژی هد اسکن
هد اسکن، قلب یک اسکنر است که تمامی دقت و سرعت و کیفیت اسکن یک سند از آن منشأ می‌گیرد. دو تکنولوژی مطرح برای هد‌اسکن (Contact Image sensor (CIS و Charge couple device هستند که CCD به مراتب کارائی بالاتری داشته و غالب اسکنرهای حرفه‌ای و با دقت و کیفیت فوق‌العاده با این تکنولوژی سازگار هستند. اسکنرهای دارای تکنولوژی CIS، حجم کوچک‌تری نسبت به CCD دارند و از کابل جداگانه‌ای برای برق استفاده نمی‌کنند. پیشنهاد می‌کنم اسکنری که از CCD پشتیبانی می‌کند، تهیه کنید.
نرم افزار
به عنوان آخرین ملاک انتخاب یک اسکنر، باید اشاره‌ای هم به نرم‌افزارهای اسکن و ویرایش سند داشته باشیم. غالباً همراه اسکنر یک نرم‌افزار اسکن ارائه می‌شود. اما اگر نیاز به نرم‌افزاری قوی و با قابلیت‌های مناسب برای ویرایش سند دارید یا سند اسکن شما دارای متن است و نیاز به یک نرم‌افزار OCR دارید، از نرم‌افزارهای همراه اسکنر غافل نشوید.
انتظارات خود از یک اسکنر را لیست کنید
اگر قصد خرید یک دستگاه اسکنر را دارید، در اولین گام انتظارات خود را مرور و لیست کنید. اسکنر مورد نیاز شما دقیقاً باید چه توانایی‌هایی داشته باشد؟ مدل اسکنر (تخت، استوانه ای یا پرینتری)، اسکن سیاه‌و‌سفید یا رنگی، سایز سند اسکن، وضوح تصویر یا اندازه دقت تفکیک‌پذیری مورد نیاز شما برای اسکن، نوع رابط اتصال به کامپیوتر(موازی، USB ،SCSI و Firewire)، اسکن فیلم و نگاتیو، سرعت، تعداد اسکن در دقیقه و عمق رنگ از مهم‌ترین مواردی هستند که باید برای خود مشخص کنید.
کیفیت خروجی + سرعت = قیمت بیشتر
فرمول بالا در دنیای اسکنرها معروف است. شما می‌توانید اسکنرهایی در حدود قیمتی 60 هزار تومان برای مصارف خانگی پیدا کنید و در مقابل اسکنرهای حرفه‌ای بایگانی اسناد قیمت‌های نجومی تا 25 میلیون تومان دارند. تفاوت این دو نوع اسکنر در چیست؟
کیفیت خروجی و دقت تفکیک‌پذیری رنگ، تکنولوژی‌های به‌کار رفته در آن‌ها و سرعت بالای اسکن در دقیقه، پارامترهای تاثیرگذار در انتخاب یک اسکنر با قیمت مناسب هستند. هراندازه پول بدهید، همان اندازه آش می‌خورید!
مشخصات اسکنر مناسب در یک نگاه
° ‌ از پورت USB2 پشتیبانی کند.
° ‌‌ازتکنولوژی هد اسکن CDD استفاده شده باشد.
‌°‌ ‌دقت وضوح تصویری DPI1200 مناسب هر نوع کار حتی اسکن نمودن عکس به منظور چاپ آن خواهد بود.
°‌ اسکنرهای تخت، نسبت به دیگر مدل‌ها، دارای راحتی و کیفیت بهتری هستند.
° ‌اسکنری انتخاب کنید که دارای دکمه‌های کنترلی برای اسکن باشد.
° ‌دقت رنگ ‌48‌بیت بر اینچ کیفیت اسکن رنگی را تضمین می‌کند.
° ‌نرم افزار اسکن/ ویرایش سند و OCR همراه اسکنر ارائه شود.

چهارشنبه 86 آذر 28 , ساعت 12:0 صبح

در این مقاله هرآنچه که برای خرید یک چاپگر مناسب نیاز دارید بدانید به تفصیل شرح داده شده‌است. خرید آگاهانه یعنی خرید موفق‌تر، پس جای درنگ نیست!
موضوع نوشتن این مقاله از آنجا شروع شد که یکی از دوستان، برای خرید چاپگر از ما درخواست راهنمایی نمود. من هم از آنجا که علاقه زیادی به کامپیوتر و قطعات جانبی آن دارم، درخواست او را قبول کردم و برای خرید به بازار کامپیوتر رفتیم. در ابتدای کار فکر می‌کردم با ورود به بازار، به راحتی می‌شود یک چاپگر مناسب را خریداری کرد و مدت زمان زیادی برای خرید چاپگر صرف نمی‌شود. ولی وقتی وارد بازار کامپیوتر شدیم، با انواع مدل‌های مختلف چاپگر روبه‌رو شدیم که هر کدام ویژگی‌های برتری را نسبت به دیگری به ما ارائه می‌داد. در آن موقع تازه فهمیدم که در کجای کار قرار داریم و گیج و سردرگم در بازار به این‌ور و آن‌ور می‌رفتیم. به همین خاطر فکر جالبی به سرم زد و به دوستم گفتم که چند روزی برای خرید چاپگر صبر کن تا من به بررسی کلی مدل‌ها و ویژگی‌های چاپگرها بپردازم. شاید بهتر بتوانم مدل چاپگر موردنظر خود را انتخاب کنیم. حالا نتیجه این بررسی‌ها، مقاله‌ای است که شما خوانندگان عزیز آن را می‌خوانید. امیدوارم که این مقاله بتواند شما را نیز در خرید هر چه بهتر چاپگر موردنظرتان یاری‌کند.

چاپگرها یکی از قطعات جانبی کامپیوتر هستند که امروزه از اهمیت خاصی برخوردار می‌باشند و تقریباً کارایی بالایی در کاربردهای مختلف دارند. معمولاً اکثر مردم به یک چاپگر برای استفاده شخصی در محیط کار و یا منزل نیاز دارند. ولی اکثر افراد در هنگام خرید، به علت کثرت مدل‌های مختلف چاپگر، دچار سردرگمی می‌شوند و نمی‌توانند چاپگر مناسب خود را انتخاب نمایند.
در مرحله اول، نوع چاپگر انتخابی بستگی به کاری دارد که شما می‌خواهید با چاپگر خود انجام دهید. مانند چاپ متن و تصاویر گرافیکی سیاه و سفید و یا رنگی، این عامل باعث تغییر در نوع چاپگر انتخابی شما می‌شود. مثلاً اگر شما به چاپ تعداد زیادی صفحات متنی احتیاج دارید، آن وقت برای شما یک چاپگر لیزری تک رنگ مناسب است. ولی برای تصاویر گرافیکی و عکس، دیگر نمی‌توانید از یک چاپگر لیزری سیاه و سفید استفاده کنید و نیاز به یک چاپگر رنگی جوهرافشان یا لیزری دارید تا بهترین کارایی را به دست آورید.
براساس نوع مصرف و کارایی، چاپگرها به 5 نوع مختلف تقسیم می‌شوند:

1 - چاپگرهای جوهرافشان ‌‌‌‌(inkjet)
2 - چاپگرهای لیزری سیاه و سفید
‌‌‌‌(monochrome printer)
3 - چاپگرهای لیزری رنگی ‌‌‌‌(Laser color)
4 - چاپگرهای چند کاره ‌‌‌‌(Multifunction)
5 - چاپگرهای قابل حمل ‌‌‌‌(Portable Printer)
در ادامه مقاله سعی داریم به طور اختصاری توصیفی کوتاه در مورد این چاپگرها ارائه ‌دهیم:

1 - چاپگرهای جوهرافشان ‌‌‌‌(inkjet)

http://www.shabakeh-mag.com/Data/Gallery/printer-scanner_1_s.jpg

چاپگر جوهرافشان Epson SP1290مخصوص چاپ عکس

چاپگرهای جوهر افشان به وسیله پاشیدن قطرات ریز جوهر روی یک صفحه کاغذ از طریق منافذ ریزی که در هد وجود دارد، باعث به وجود آوردن تصاویر سیاه و سفید و رنگی در حد کیفیت مناسب می‌شود. رنگ‌های اصلی در چاپگرهای جوهر افشان، به سه رنگ اصلی تقسیم می‌شود:
cyan(آبی)، magenta (قرمز) و‌‌ (yellow) زرد که به همراه آن‌ها یک رنگ سیاه نیز وجود دارد که برای تولید تصویر با رنگ مشکی به کار می‌رود. بعضی از چاپگرهای جوهرافشان، از ترکیب سه رنگ اصلی، رنگ مشکیِ مرکبی به وجود می‌آورند که برای نوشتن متن چندان مناسب نیست و رنگ آن به صورت مشکی متمایل به سبز یا آبی می‌باشد. در سری قدیم چاپگرهای جوهرافشان، کارتریج‌های سه رنگ اصلی به یکدیگر متصل بودند و در صورت تمام شدن یکی از رنگ‌ها شما مجبور به تعویض هر سه رنگ بودید. ولی امروزه در چاپگرهای جوهرافشان، این سه رنگ از یکدیگر جدا شده‌اند. معمولاً اکثر چاپگرهای جوهر افشان از چهار رنگ اصلی تشکیل شده‌اند. ولی شما برای چاپ حرفه‌ای عکس، به یک چاپگر با شش رنگ مجزا احتیاج دارید که علاوه بر سه رنگ اصلی و رنگ مشکی، دارای یک رنگ قرمز روشن و آبی روشن ‌باشد که در ایجاد تصاویر با رنگ‌های طبیعی‌تر تأثیرگذار است. سرعت چاپ در چاپگرهای جوهر افشان در حدود 6/2 صفحه در دقیقه است. این حالت برای چاپ متن می‌باشد و در چاپ تصاویر، سرعت چاپ یک چاپگر جوهر افشان، در حدود 3/2 صفحه در دقیقه می‌باشند. در کل چاپگرهای جوهر افشان یک قیمت معقول را به شما ارائه می‌دهند و برای مصارف عمومی، یک انتخاب مناسب است. به یاد داشته باشید که چاپگرهای جوهرافشان فقط برای مصارف عمومی کاربرد ندارد، بلکه مدل‌های حرفه‌ای این چاپگرها را می‌توان در محیط‌های عکاسی و جاهای حرفه‌ای نیز به کاربرد. چاپگرهای جوهرافشان، قیمتی بین 150 تا 1200 دلار دارند که باعث افزایش طیف انتخاب برای کاربران می‌شود.

2 - چاپگرهای لیزری سیاه و سفید (تک رنگ)

http://www.shabakeh-mag.com/Data/Gallery/printer-scanner_2_s.jpg

چاپگر جوهرافشان Canon ip4000مخصوص چاپ عکس

چاپگرهای لیزری تک رنگ همانند سیستم الکتروستاتیکی که در دستگاه فتوکپی وجود دارد، عمل چاپ را انجام می‌دهند که این عامل باعث افزایش سرعت و کارایی چاپگر می‌گردد. یک دستگاه چاپگر لیزری سیاه و سفید صفحات متنی با کیفیت بسیار مناسبی را در مدت زمان کوتاهی به چاپ می‌رساند. سرعت این نوع چاپگر در چاپ متون در حدود 6 تا 8 صفحه در دقیقه در حالت تمام صفحه است. سرعت چاپ تصاویر گرافیکی سیاه و سفید نیز در این چاپگر در حدود 2 تا 5 صفحه در دقیقه است. چاپگرهای لیزری سیاه و سفید، بهترین انتخاب برای چاپ صفحات متنی در تعداد بالا است. به خصوص در موقعی به تأثیر کارایی چاپگرها لیزری پی می‌برید که نیاز به چاپ متن با اندازه فونت کوچک‌تر از 10 داشته باشید. در این موقع به‌طور واضح به تأثیر چاپگر لیزری سیاه و سفید در چاپ متن‌های ریز پی خواهید برد. از ویژگی‌های جالب استفاده از چاپگرهای لیزری تک، رنگ قیمت پایین برای هر صفحه چاپ است که در کل باعث کاهش هزینه تعویض و با شارژ کارتریج می‌شود. همچنین استفاده از کاغذهای معمول می‌تواند باعث کاهش هزینه کاغذ مصرفی در طولانی مدت گردد.
در کل یک چاپگر لیزری، بهترین انتخاب برای یک دفتر کار یا محیط اداری بزرگ است که نیاز به چاپ متن‌های زیاد در طول روز دارند.
چاپگرهای لیزری قیمتی در حدود 300 تا 2000 دلار دارند که برحسب مصرف و کارایی‌ای که دارند، قیمت‌ آن‌ها تغییر می‌کند.


سه شنبه 86 آذر 27 , ساعت 12:0 صبح

آیا می دانید برای اطمینان از نو بودن هر یک از ابزارها و قطعات رایانه چه کاری باید انجام داد؟

 برای این کار می توان از برنامه هایی که جهت عیب یابی و اشکال زدایی سیستم به کار می روند استفاده نمود. یکی از این برنامه ها که در بین کاربران ایرانی رواج دارد ، چک ایت (check It) می باشد. این برنامه سخت افزار رایانه را به بهترین نحو اشکال زدایی می کند و دارای بخش های زیر است:- بخش Troubleshooter که به اشکال زدایی می پردازد.
- بخش Ton-UP که تفرق زدایی دیسک سخت را انجام می دهد.
- جهت تجزیه و تحلیل سریع نیز از Quick check استفاده می کند.
- بخش Test آن که از سخت افزار آزمایشات کاملی انجام می دهد.


سه شنبه 86 آذر 27 , ساعت 12:0 صبح

کارت گرافیک:

سه وسیله در یک کارت ویدیویی:

کارت گرافیک شما به اندازه صفحه نمایش شما مهم است و بیشتر مواقع نادیده گرفته می شود در طول سالهای 1999 تا کنون کیفیت کلی کارتهای گرافیکی ارتقا یافته است قبل از آن تولیدات کم قابلیتی در بازار بود این مقاله را دنبال کنید تا در مورد کارتهای گرافیک کامپیوتر خود بیشتر بدانید یک کارت گرافیک اصولاً یک رابط یا یک کارت قابل تعویض یا قابل توسعه در کامپیوتر شما است بنابراین می تواند با یک کارت دیگر جایگزین شود ( مادر برد باید دارای اسلات AGP باشد ) کارت گرافیک همچنین می تواند به صورت onboard باشد که در کامپیوترهای شخصی lap top یا مادربردهای عمومی تر استفاده می شود که قابل تعویض نیستند. بنده یک دلیل روشن برای یک کارت گرافیک قابل تعویض در کامپیوتر خود دارم هر چند یک مادربرد مدرن می تواند دارای یک چیپ ست گرافیکی عالی باشد شما فقط باید بدانید کدام یک!

بدون توجه به اینکه آیا کارت گرافیکی onboard یا قابل تعویض است رابط گرافیکی از سه قسمت تشکیل شده است:

  • یک چیپ ست گرافیکی با مارکهای معتبر ( ATI , Matrox , Nivadia , S3 , Intel نامهای شناخته شده در زمینه هستند ) چیپ ست گرافیکی سیگنلهایی را که مانیتور باید از یک تصویر دریافت کند می سازد.
  • انواعی از RAM ( که انواع معمول آنها مانند: EDO , SGRAM یا VRAM هستند) حافظه RAM برای اینکه بتواند تصویر کامل صفحه نمایش را در هر لحظه بخاطر بیاورد لازم است. کارت گرافیک ممکن است از حافظه اصلی مادر برد استفاده کند.
  • یک RAMDAC چیپی که سیگنالهای دیجیتال را به آنالوگ تبدیل می کند اگر شما از مانیتورههای FLAT PANEL دیجیتال استفاده می کنید احتیاجی به تابع RAMDAC ندارید

کارت گرافیکی CPU  را پشتیبانی می کند:

کارت گرافیک یک تابع پشتیبانی برای CPU دارد و آن پروسسوری مانند CPU  است. اگر چه این پروسسور اختصاصاً برای کنترل تصویر صفحه نمایش ساخته شده است.

 

 

شما می توانید کامپیوتری بسازید که چیپ کنترل گرافیکی را نداشته باشد و وظیفه آن را به عهده CPU بگذارید. ولی CPU دائماً اشغال خواهد شد و نرم افزاری را اجرا می کند که باید تصویر مانیتور را تولید کند.

رم در کارت گرافیک :

کارتهای گرافیک معمولاً مقدار معینی RAM دارند که به آن فریم بافر هم گفته می شود امروزه کارتهای گرافیک مقدار زیادی رم دارند اما قبل از آن مهم است که بدانیم:

  • چه میزان RAM ؟ این برای عمق رنگ در رزولوشن بالا اهمیت دارد.
  • چه نوع RAM ? این برای سرعت بالا لازم است

رم گرافیکی برای نگهداری تصویر بزرگ مانیتور در حافظه لازم است. CPU اطلاعاتش را به کارت گرافیک می فرستد. پروسسور کارت گرافیک یک تصویر برای مانیتور می سازد و آن را در RAM گرافیک ذخیره می کند. این تصویر یک bitmap بزرگ است. برای update مداوم تصویر مانیتور استباده می شود 

RAMDAC:

همه کارتهای گرافیکی قدیمی یک چیپ RAMDAC داشتند که سیگنالها را از دیجیتال به آنالوگ تبدیل می کرد. مانیتورهای CRT با سیگنال آنالوگ کار می کنند کامپیوتر شما با اطلاعات دیجیتال ( صفر و یک ) که به رابط گرافیکی فرستاده می شود کار می کند قبل از اینکه این سیگنالها برای مانیتور فرستاده شوند باید تبدیل به آنالوگ شوند که این عمل در خروجی کارت بوسیله RAMDAC انجام می گیرد.

 

توصیه ما برای یک RAMDAC خوب به قرار زیر است:

  • یک چیپ خارجی که داخل چیپ VGA نباشد.
  • clock speed برابر 250-360 مگا هرتز

انتقال حجم سنگین اطلاعات:

در گذشته کارتهای گرافیکی بودند که flat بودند این کارتها هوشمند نبودند. آنها اطلاعات و سیگنالها را از CPU دریافت می کردند و آنها را به مانیتور انتقال می داند و کار دیگری انجام نمی دادند. CPU باید همه محاسبات لازم را برای خلق تصویر مانیتور انجام می داد.

با توجه به اینکه هر تصویر صفحه نمایش یک Bitmap بزرگ بود CPU باید مقدار زیادی اطلاعات را برای هر تصویر جدید از RAM به کارت گرافیک انتقال می داد.

به زودی اینترفیسهای گرافیکی مانند ویندوز محبوبیت پیدا کردند و با این کارتها کامپیوترهای شخصی بسیار کند بودند زمانیکه CPU انرژی زیادی برای تولید تصویر صفحه نمایش بکار می برد این طبیعی بود. میتوان حجم اطلاعات لازم را محاسبه کرد یک تصویر با رزولوشن 1024 در 768 با عمق رنگ 16 بیت یک Bitmap با حجم 1.5 مگابایت است که به صورت زیر محاسبه میشود:

1024x768x2 byte

با هر تعویض تصویر ( با فرکانس مثلاً 75 هرتز در هر ثانیه 75 تصویر خواهیم داشت ) احتیاج به انتقال 1.5 مگا بایت تصویر هست و این انرژی کامپیوتر را هدر میدهد به خصوص زمانیکه در حال اجرای یک بازی ( game ) هستید ولی در کارتهای گرافیک امروزی این  محاسبات در کارت گرافیک انجام می شود.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ

مدیر
[عناوین آرشیوشده]
 
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

Powered by Mahsa Adib ◄┤