سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خدایا ! از تو دانش سودمند و روزی فراخ می خواهم . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله ـ در دعایش ـ]
چهارشنبه 86 دی 12 , ساعت 12:0 صبح

مطب دکتر: یک روز معمولی و البته شلوغ کاری است، و طبق معمول مانعی بر سر راه وجود دارد. منشی اصرار دارد که امروز روز مناسبی برای ملاقات با دکتر نیست.                                                                                                                

درست همان موقع یک بازاریاب طرز کار یک نرم افزار پزشکی جدید را که روی یک دستگاه کوچک قابل حمل و یا PDA نصب شده را نشان می دهد. او به منشی می گوید که این برنامه می تواند منبع خوبی برای دکتر باشد. پس از گذشت 90 ثانیه منشی می گوید: "خیلی خب، با من بیایید. دکتر می خواهد شما را ببیند." نیم ساعت بعد دکتر به منشی می گوید: "برنامه را روی PDA من لود کن تا از آن استفاده کنم."

شرکت های داروسازی اخیراً بازاریابان خود را با وسیله جدید و ارزشمندی مجهز کرده اند. این وسیله می تواند PDA و یا Smartphone هایی باشد که بر روی آن ها نرم افزاری پزشکی نصب شده است. این نرم افزارها نه تنها از نظر پزشکی مطرح شده اند، بلکه انعطاف پذیر نیز هستند. یعنی این که شرکت های داروسازی می توانند آن ها را مطابق فعالیت های مورد نظر خود تغییر دهند. به جز تمامی این مسایل، این نرم افزارهای ارزان قیمت باعث می شوند که آن ها برای ملاقات های حضوری وقت بیشتری داشته باشند و یا در برنامه های e-detailing و یا Webinar شرکت کنند.

 

در بازار عرضه و تقاضا

سال هاست که پزشکان از PDA استفاده می کنند. اما تعداد پزشکانی که از آن به عنوان وسیله ای لازم و مهم در درمان بیماران استفاده می کنند – و نه کسانی که آن را فقط وسیله ای جهت برنامه ریزی شخصی می دانند- سر به فلک کشیده است. بر طبق گزارشات Manhattan استفاده از PDA از سال 2004، 300 درصد افزایش یافته است. به علاوه، استفاده از این وسیله خارج از حیطه پزشکی نیز در سطحی وسیع افزایش یافته است. بیمارستان ها و مراکز آموزشی نیز از این وسیله استفاده می کنند و همچنین استفاده از آن را به پزشکان، رزیدنت ها، پرستاران، دانشجویان و مدرسان توصیه می کنند.

طبق آماری که از 2800 متخصص پزشکی به دست آمده، اکثریت آن ها اعلام کرده اند که به کمک این وسایل بهتر و کارآمد تر به درمان بیماران می پردازند:

84% کاهش اشتباهات را گزارش کرده اند.

88% گفته اند که بازده بیشتری در طبابت خود داشته اند.

72% گفته اند در زمان کمتری بیماران بیشتری را ویزیت کرده اند.

70% نیز از PDA یه عنوان وسیله ای لازم و ضروری در طبابت یاد کرده اند.

استفاده از PDA بین متخصصان رو به افزایش است، چرا که امکان اتصال به اینترنت، دسترسی به پرونده های پزشکی الکترونیکی و هم چنین نسخه نوشتن الکترونیکی از طریق این دستگاه های کوچک و قابل حمل امکان پذیر است.

پزشکان به کمک این PDA ها می توانند مطب پر از سابقه پزشکی بیماران خود را طی مسیر خود به محل کار اداره کنند.

 

بر طبق آخرین سرشماری ها، بازاریابان پزشکی ای که به پزشکان نرم افزارهای رایگان داده اند، در زمان اختصاص یافته به خود از سوی پزشکان افزایش مشاهده کرده اند. همچنین توانسته اند روابط بهتری با مشتریان خود برقرار کنند و به طور کلی در بهره وری کار خود شاهد بهبود بوده اند.

بازاریابان اظهار داشته اند با استفاده از راهبردهای جدید که بر مبنای PDA بوده است، توانسته اند ملاقات های بیشتری با پزشکان و متخصصان داشته باشند.

58% شرکت کنندگان در این برنامه گفته اند با ارایه نرم افزار رایگان موفق به دیدار پزشکان بیشتری شده اند.

89% موفق به دیدار 3 و بیشتری از پزشکان شده اند. بازاریابان همچنین توانسته اند با پزشکانی که قبلاً حاضر به دیدارشان نبوده اند، ملاقات کنند.

82% با 1 تا 3 نفر از پزشکانی که سابقاً اجازه دیدار نداده بودند، ملاقات کرده اند.

42% به 3 نفر یا  تعداد بیشتری از پزشکانی که سابقاً اجازه دیدار نداده بودند دسترسی پیدا کرده اند.

45% به دنبال ملاقات اولیه ملاقات های دیگری نیز داشته اند.

به علاوه، 70% از بازاریابان گفته اند که در آینده به منابع بیشتری که بر مبنای PDA باشد در مراجعه به پزشکان نیاز خواهند داشت.

 

ویژگی های منحصر به فرد

PDA ها می توانند اطلاعات مربوط به بیماری ها با مشخصات نوع آن را ترکیب کنند، و نه اینکه فقط به عنوان وسیله ای برای نگه داری اطلاعات از آن ها استفاده شود. این برنامه که تخصصی شده تا نشان دهنده شرکت ارایه دهنده آن باشد، روی یک لوح فشرده عرضه می شود تا روی PDA های شخصی مشتریان نصب و اجرا شود.

نرم افزار مرجع پزشکی قابل استفاده بوسیله PDA ها شامل کتاب راهنمای مراحل سرطان AJCC (American Joint Committee on Cancer)، اطلاعاتی در مورد دز مصرف و مورد استعمال داروها، اطلاعاتی در مورد اثر بخشی داروهای سرطان، اطلاعات مدیریت بیمار همراه با محاسبه گر دز مصرف داروها، مدیریت عوارض جانبی بیماران و همچنین بخش هایی شامل آموزشی و ایمنی را نیز داراست.

یکی دیگر از ویژگی های خاص آن محاسبه گر AJCC مرحله سرطان از طریق سیستم TNM (Tumor, Node, Metastasis) است که پیغامی را روی صفحه نشان می دهد مبنی بر این که بیمار متقاضی دارویی خاص است. از همه مهم تر این که این پیغام بدون تاثیرگذاری بر روی کتاب راهنمای AJCC انجام می پذیرد.

این نرم افزار برای شرکت داروسازی خصوصی شده است و جزو برنامه اصلی تبلیغاتی شرکت در آمده است. محصول نهایی نه تنها به عنوان منبع اطلاعات پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد، که حتی به عنوان ابزاری برای درمان سرطان نیز موثر است. این مساله مورد علاقه پزشکان است و باعث ایجاد  سوال های بیشتری از سوی آنان می شود.

این برنامه های قابل نصب بر روی PDA، انواع گوناگونی دارند. بعضی همراه با منابع معتبر پزشکی هستند و انواع دیگر آن دارای اخرین نسخه های اطلاعات با ارزش پزشکی هستند. این برنامه ها نتایج مثبتی به همراه داشته اند، به خصوص دسترسی بیشتر به پزشکان. به علاوه این که، این راه حل پزشکان را در درمان بیماران کمک می کند و اطلاعات با ارزشی را در اختیارشان قرار می دهد. در حالی که همچنان پس از رفتن بازاریاب، خود به عنوان بازاریابی ساکت در مطب پزشک به کار خود ادامه می دهد.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ

مدیر
[عناوین آرشیوشده]
 
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

Powered by Mahsa Adib ◄┤