سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکس در هر شب جمعه، سوره واقعه را بخواند، خداوند او را دوست بدارد و محبوب همه مردمانش گرداند، و هرگز در دنیا گرفتار درویشی، فقر، درماندگی و هیچ آفتی از آفات دنیا نخواهد شد و از همراه ان امیرمؤمنان خواهد بود. این سوره، ویژه امیرمؤمنان است وکسی در آنْ شریکش نیست. [امام صادق علیه السلام]
چهارشنبه 86 آذر 28 , ساعت 12:0 صبح

فضاپیمای شاتل، عکس از ناسا
مقام های ناسا می گویند شاتل هنوز آماده پرتاب نیست

آژانس فضایی آمریکا، ناسا، اعلام کرده است که پرتاب فضاپیمای شاتل دیسکاوری تا ماه ژوئیه انجام نخواهد شد.

تصمیم تازه ناشی از این موضوع است که مدیران ناسا نتیجه گرفته اند مخزن سوخت شاتل که عامل فاجعه انهدام کلمبیا در سال 2003 بود هنوز قابل اطمینان نیست.

ناسا تاریخ پرتاب شاتل را ابتدا 15 ماه مه تعیین کرده بود، اما تاکنون آن را دو بار به تاخیر انداخته است.

ناوگان شاتل پس از حادثه کلمبیا، که با مرگ هفت خدمه آن همراه بود، زمین گیر شد و هنوز پرواز نکرده است.

ادامه نگرانی درباره احتمال انباشت توده های یخ بر جداره بیرونی مخزن خارجی سوخت شاتل از علل تصمیم ناسا برای موکول کردن پرتاب به ماه ژوئیه است.

بیم آن می رود که یخ تشکیل شده بر مخزن سوخت، به هنگام پرتاب از آن جدا شده و به قطعات ظریف سپر حرارتی فضاپیما برخورد کند. علت تشکیل یخ اختلاف زیاد دما میان محیط بیرون و داخل مخزن سوخت است.

هرچند شاتل در طول 24 سال ماموریت فضایی، هزاران بار هدف اصابت قطعات کوچک زباله های فضایی قرار گرفته است، اما ناسا بیش از این نمی تواند چشمان خود را به روی خطرات احتمالی این گونه برخوردها ببندد.

چگونگی انهدام کلمبیا

یک قطعه عایق سبک که هنگام پرتاب شاتل کلمبیا از مخزن سوخت آن جدا شد به بدنه فضاپیما برخورد کرد. این تکه عایق که بسیار سبکتر از یخ است حفره ای در بال فضاپیما ایجاد کرد که 16 روز بعد به هنگام بازگشت شاتل به جو زمین به متلاشی شدن فضاپیما منجر شد.

ناسا مخزن سوخت شاتل را از نو طراحی و نوع عایقی را که عامل آن حادثه بود جایگزین کرده است، با این حال هنوز مشکلاتی وجود دارد.

مدیران برنامه شاتل هفته گذشته به خبرنگاران گفتند که مهندسان، 170 منبع رها شدن قطعات بالقوه خطرناک (مانند عایق مخزن سوخت) را ارزیابی و به جز چند عدد از آنها نسبت به ایمن بودن بقیه اطمینان حاصل کرده اند.

بررسی مجدد این منابع بالقوه خطرناک روزهای سه شنبه و چهارشنبه در مرکز فضایی کندی در فلوریدا انجام شد اما مدیران این سازمان نتوانستند نگرانی های خود را برطرف کنند.

یک لوله 21 متری انتقال سوخت، که بر جداره بیرونی مخزن سوخت تعبیه شده، یکی از منابع نگرانی است.

مخزن سوخت شاتل پیش از پرتاب با یک میلیون و 900 هزار لیتر اکسیژن مایع و هیدروژن مایع پر می شود و دمای هر دو ماده علیرغم آفتاب و رطوبت فلوریدا باید زیر صفر درجه سانتیگراد باقی بماند. این دو ماده، سوخت موتورهای اصلی شاتل حین پرتاب را تامین می کنند.

مهندسان نگران احتمال تشکیل برفک و یخ در نزدیکی سر این لوله و شکسته شدن آن هنگام پرتاب و آسیب دیدن بدنه شاتل هستند.

ناسا ممکن است تا پیش از دادن اجازه پرتاب به دیسکاوری، نصب یک حرارت دهنده الکتریکی در ناحیه مظنون را لازم تشخیص دهد.

ناسا امیدوار بود تا پیش از پایان تابستان دو ماموریت نخست پس از حادثه کلمبیا را تکمیل کند تا مدیران این سازمان بتوانند محدودیت های اعمال شده بر برنامه پرواز را تسهیل کنند و شاتل را بار دیگر به طور کامل برای احداث ایستگاه بین المللی فضایی و جابجایی خدمه ایستگاه به کارگیرند.

 

بیل فورد (راست) و بیل گیتس
آقای گیتس به دنبال تولید اتومبیلهایی است که از تصادم خود با سایر وسایل نقلیه یا عابران پیشگیری می کنند

 

بیل گیتس، بنیانگذار شرکت نرم افزار سازی مایکروسافت، و بیل فورد، رییس شرکت فورد، آینده ای را برای صنعت خودروسازی ترسیم کرده اند که در آن اتومبیلها می توانند خود را تعمییر کنند و مانع از تصادف شوند.

این دو مدیر موفق اعلام کردند صفحات نمایشگر دارای وضوح تصویری بالا، فناوری تشخیص صوت، دوربین، تقویمهای دیجیتال و تجیهزات ناوبری آشنا با مشخصات و شرایط جاده بخش جدایی ناپذیر خودروهای جدید خواهند بود و شرکتهای خودروسازی با افزودن این لوازم به محصولاتشان از رقبای خود سبقت خواهند گرفت.

آقای گیتس که مدیریت روزمره شرکت مایکروسافت را رها کرده تا تمام وقتش را صرف خلق فناوریهای جدید رایانه ای و یافتن کاربردهای تازه برای آنها کند، به دنبال تولید اتومبیلهایی است که از تصادم خود با سایر وسایل نقلیه یا عابران پیشگیری می کنند.

رمز آینده

ثروتمندترین مرد جهان خطاب به صدها نفر از شرکت کنندگان اجلاس "خودروسازی جهانی مایکروسافت" گفت: "هدف ما باید مطلقا همین باشد. استقبال از فناوری، رمز موفقیت رهبران صنعت خودروسازی جهان خواهد بود."

مایکروسافت در جریان این اجلاس طرح "اوج عملکرد" را عرضه کرد که مجموعه ای از سیستمهای رایانه ای برای کمک به مدیران صنعت خودرو است تا بتوانند زنجیره تامین قطعات، طراحی یکپارچه، تولید، فروش و تجهیز خودروها به دستگاه های رایانه ای را بهتر هماهنگ کنند.

نفوذ به صنعت خودرو
نمونه ای از فورد مفهومی
مایکروسافت می گوید در حال حاضر فناوری اش در 25 نوع خودرو ساخت 13 شرکت اتومبیل سازی از جمله فیات نصب شده است.

آقای گیتس و همکارانش در جریان این نشست تعدادی از نوآوریهای خود برای صنعت خودروسازی را معرفی کردند. یکی از اینها یک کلاه بیسبال بود که مکانیکها بر سر می گذارند.

در مقابل این کلاه یک عینک ویژه هست که تصویری معادل تصویر یک نمایشگر 17 اینچ را پیش چشم مکانیکها یا کارگران صنعت خودرو می گذارد و آنها می توانند به موتور خودرو نگاه کنند و تصویری دیجیتالی از مدارهای الکترونیکی موتور را ببینند. این دستگاه فعلا چهار هزار دلار فروخته می شود.

آقای گیتس گفت که این کلاه را یکی از شرکای مایکروسافت به نام "مایکروویژن" بر اساس فناوری موجود در هلی کوپترهای تهاجمی آپاچی طراحی کرده است.

وی ابراز امیدواری کرد تا چند سال دیگر این فناوری به رانندگان امکان دهد بدون برداشتن چشم از جاده، اطراف خود و وسیله نقلیه شان را ببینند. کارشناسان می گویند تعدادی زیادی از تصادفها زمانی اتفاق می افتد که رانندگان به اطراف جاده نگاه می کنند و حواسشان پرت می شود.

همچنین مایکروسافت نام سیستم عامل خود برای وسایل نقلیه را از "تی-باکس" به "ویندوز متحرک برای خودرو" تغییر داده است.

این شرکت می گوید در حال حاضر فناوری اش در 25 نوع خودرو ساخت 13 شرکت اتومبیل سازی از جمله فیات نصب شده است. بزرگترین سازنده نرم افزار دنیا همچنین یک واحد به نام "ام اس ان آتوز" دارد که شبکه ای از اطلاعات خودرو و خرید و فروش آن است.

کمک یک میلیون دلاری

آقای گیتس و فورد همچنین اعلام کردند که یک میلیون دلار به صندوق هنری فورد اهدا می کنند که برای پرورش استعدادهای فرزندان کارگران این کارخانه خودروسازی تشکیل شده است.

توصیه به مدیران
نمونه ای از فورد مفهومی
 استقبال از فناوری، رمز موفقیت رهبران صنعت خودروسازی جهان خواهد بود
 
بیل گیتس، بنیانگذار مایکروسافت

آنها همچنین به پرسشهای دانش آموزان آکادمی هنری فورد درباره موضوعاتی نظیر طرح مایکروسافت برای جهانی سازی کامپیوتر، دانش رایانه و رقابت در بازار کار و آینده نوآوریهای خودروسازی پاسخ دادند.

مایکروسافت سال گذشته 48 میلیون دلار نقد و 362 میلیون دلار نرم افزار به هشت هزار سازمان غیر انتفاعی جهان اعطا کرد.

شرکت فورد واقع در ایالت میشیگان آمریکادر 200 بازار شش قاره جهان خودرو می سازد و بیش از 327 هزار پرسنل دارد. نامهای تجاری متعلق به این خودروساز عبارتند از: استون مارتین، جگوار، لندروور، لینکولن، مزدا، مرکوری و ولوو.

هنری فورد شرکت خودروسازی فورد را در سال 1903 تاسیس کرد و این خودروساز در سال 1908 با تولید فورد مدل تی پیشگام عرضه خودروهای ارزان قیمت برای مردم عادی شد و طی دو دهه، بیش از 15 میلیون دستگاه فورد تی تولید کرد.

شرکت فورد اعلام کرد که فروش ضعیف این خودروساز در آمریکا سبب شد سود فورد در سه ماهه اول سال جاری 38درصد کاهش یابد و به یک میلیارد و 210 میلیون دلار برسد و اکنون بیم آن می رود که دومین خودرو ساز بزرگ آمریکا در سه ماهه بعد زیان بدهد.

فروش فورد در سه ماهه منتهی به 31 مارس از 44 میلیارد و 700 میلیون دلار به بیش از 54 میلیارد دلار افزایش یافت، اما سود خالص این شرکت در سال گذشته نزدیک به دو میلیارد دلار بود.

همانند چند مدت اخیر، فروش فورد افت داشته و بیشتر درآمد این شرکت را بازوی مالی آن از طریق اعطای وام دارای بهره برای خرید خودرو تامین کرده است.

دفتر مرکزی آی بی ام

سود خالص آی بی ام در سه ماهه منتهی به 31 مارس 2005 یک میلیارد و 410 میلیون دلار یا 80 سنت برای هر سهم اعلام شده است
ادامه مطلب
شرکت رایانه سازی آی بی ام تصمیم گرفته است 13 هزار نفر یا چهار درصد از کارکنان خود را در راستای اصلاح ساختار برای تقویت فروش اخراج کند.

اکثر این کارکنان در واحدهای اروپایی این شرکت آمریکایی مشغول به کارند و آی بی ام می خواهد توجه خود را روی بازارهای دارای رشد سریع متمرکز کند.

مسئولان بزرگترین رایانه ساز جهان ابراز امیدواری کرده اند با اخراج این گروه حدود یک و نیم میلیارد دلار صرفه جویی کنند. این شرکت در اروپا یکصد هزار کارمند دارد و حدود 25 هزار نفر آنها در بریتانیا زندگی می کنند.

سخنگوی اتحادیه کارگران آی بی ام این تصمیم را اقدامی "شتابزده و بی محابا" در واکنش به نتایج مالی این شرکت توصیف کرد و خواستار گفتگو بین رهبران اتحادیه و مدیران شرکت شد.

این خبر درست چند هفته بعد از آن اعلام می شود که آی بی ام اعلام کرد درآمدش در سه ماهه نخست سال 2005 ضعیفتر از انتظار بوده است. این شرکت که دفتر مرکزی آن در شهر نیویورک واقع شده، ناتوانی در عقد قراردادهای فروش و رشد کند اقتصادی در بازارهای مهم اروپایی خود را در این مورد مقصر دانست.

سود خالص آی بی ام در سه ماهه منتهی به 31 مارس 2005 یک میلیارد و 410 میلیون دلار یا 80 سنت برای هر سهم اعلام شده است. سود این شرکت در دوره مشابه سال گذشته یک میلیارد و 360 میلیون دلار بود.

فروش این تولیدکننده رایانه در سه ماهه نخست سال جاری میلادی حدود 22 میلیارد و 900 میلیون دلار عنوان شده ولی تحلیلگران پیش بینی می کردند این رقم 23 میلیارد و 200 میلیون دلار باشد.

نوسان کارمند
کارمند آی بی ام
شمار کارکنان آی بی ام در سال 1985 به اوج خود یعنی 405 هزار نفر رسید و بعد در سال 1994 به 219 هزار نفر کاهش یافت. این شرکت تا دسامبر سال گذشته 329 هزار نفر کارمند داشته است.

اروپا نقطه ضعف آی بی ام در سه ماهه نخست 2005 بود و این شرکت کندی رشد اقتصادی در کشورهایی مانند آلمان، فرانسه و ایتالیا را مقصر می داند.

هنگام انتشار خبر افت فروش در سه ماه اول، مارک لوریج، رییس مالی آی بی ام هشدار داد که "اصلاحات بزرگی" باید صورت پذیرد. این گروه اکنون قصد دارد برنامه ها و عملیات خود در اروپا را برای کاهش دیوان سالاری در کشورهای دارای رشد پایین یکپارچه سازد.

این شرکت در بیانیه ای اعلام کرد: "آی بی ام چند واحد عملیاتی کوچکتر و انعطاف پذیرتر در اروپا دایر می کند تا تماس مستقیم با مشتری را افزایش دهد."

جان بوکووینسکی، سخنگوی این غول رایانه سازی اعلام کرد که اکثر این کارکنان مازاد بر نیاز داوطلبانه بیرون خواهند رفت و مذاکره با اتحادیه ها و شوراهای کار برای تعیین جدول زمانی این اخراجها در اروپا آغاز شده است.

با این حال، تحلیلگران ابراز تردید کردند که این شرکت بتواند همه این کارکنان مازاد را بدون توسل به زور کنار بگذارد. مارک هرسکوویتس، مدیر یک صندوق سرمایه گذاری در آمریکا، گفت: "نمی دانم آی بی ام چگونه می خواهد ده هزار نفر را کنار بگذارد."

وی افزود که مشکلات آی بی ام ربطی به کندی رشد صنعت جهانی فناوری اطلاعات ندارد. این شرکت قبلا نیز گامهایی برای یکپارچه سازی ارکان مدیریت خود برداشته و واحد تولید رایانه های شخصی خود را به مبلغ یک میلیارد و 750 میلیون دلار به شرکت چینی لنوو فروخته است.

سالیان سال است که آی بی ام کوشیده است تا بفهمد چند نفر کارمند نیاز دارد و شمار کارکنانش از اواخر دهه 1980 نوسان داشته است.

شمار کارکنان آی بی ام در سال 1985 به اوج خود یعنی 405 هزار نفر رسید و بعد در سال 1994 به 219 هزار نفر کاهش یافت. این شرکت تا دسامبر سال گذشته 329 هزار نفر کارمند داشته است.

 


 

 

 

 

 

 


 

 

 



لیست کل یادداشت های این وبلاگ

مدیر
[عناوین آرشیوشده]
 
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

Powered by Mahsa Adib ◄┤