سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و شنید مردى دنیا را نکوهش مى‏کند فرمود : ] اى نکوهنده جهان ، فریفته به نیرنگ آن ، به ژاژهایش دلباخته و به نکوهشش پرداخته . فریفته دنیایى و سرزنشش مى‏نمایى ؟ تو بر دنیا دعوى گناه دارى ، یا دنیا باید بر تو دعوى کند که گنهکارى ؟ دنیا کى سرگشته‏ات ساخت و چسان به دام فریبت انداخت ؟ با خفتنگاههاى پدرانت که پوسیدند ؟ یا با خوابگاههاى مادرانت که در خاک آرمیدند ؟ چند کس را با پنجه‏هایت تیمار داشتى ؟ و چند بیمار را با دستهایت در بستر گذاشتى ؟ بهبود آنان را خواهان بودى ، و دردشان را به پزشکان مى‏نمودى . بامدادان ، که دارویت آنان را بهبودى نداد ، و گریه‏ات آنان را سودى . بیمت آنان را فایدتى نبخشید ، و آنچه خواهانش بودى به تو نرسید ، و نه به نیرویت بیمارى از آنان دور گردید . دنیا از او برایت نمونه‏اى پرداخت ، و از هلاکتجاى وى نمودارى ساخت . دنیا خانه راستى است براى کسى که آن را راستگو انگاشت ، و خانه تندرستى است آن را که شناختش و باور داشت ، و خانه بى نیازى است براى کسى که از آن توشه اندوخت ، و خانه پند است براى آن که از آن پند آموخت . مسجد محبان خداست ، و نمازگاه فرشتگان او ، و فرود آمد نگاه وحى خدا و تجارتجاى دوستان او . در آن آمرزش خدا را به دست آوردند و در آنجا بهشت را سود بردند . چه کسى دنیا را نکوهد حالى که بانگ برداشته است که جدا شدنى است ، و فریاد کرده است که ناماندنى است ، گفته است که خود خواهد مرد و از مردمش کسى جان به درنخواهد برد . با محنت خود از محنت براى آنان نمونه ساخت ، و با شادمانى‏اش آنان را به شوق شادمانى انداخت . شامگاه به سلامت گذشت و بامداد با مصیبتى جانگداز برگشت ، تا مشتاق گرداند و بترساند ، و بیم دهد و بپرهیزاند . پس مردمى در بامداد پشیمانى بد گوى او بودند و مردمى روز رستاخیز او را ستودند . دنیا به یادشان آورد ، و یادآور شدند . با آنان سخن گفت و گفته او را راست داشتند . و پندشان داد ، و از پند او بهره برداشتند . [نهج البلاغه]
سه شنبه 86 آذر 27 , ساعت 12:0 صبح

درباره cpu

واحد پردازش مرکزی یا cpu همان گونه که از نامش پیداست کارش پردازش و محاسبه داده های ورودی به کامپیوتر می باشد.داده ها و راه حل های مسئله از طریق واحد ورودی وارد حافظه کامپیوتر می شوند.مقایسه ها و محاسبات در صورت لزوم در واحدی به نام واحد محاسبه و منطق (ALU) انجام می گیرد.

واحد کنترل همان طوری که از نامش پیداست نقش هدایت کننده را ایفا می کندو بر ورود اطلاعات از طریق ورودی و ذخیره اطلاعات و انتقال اطلاعات لازم از حافظه به واحد محاسبه و منطق و بالعکس و بالاخره خروج نتایج نظارت دارد. واحدهای محاسبه و منطق کنترل CPU یا واحد پردازش مرکزی کامپیوتر را تشکیل می دهند.

امروزه پردازنده های متعددی توسط شرکت های INTEL , AMD تولید و ارایه می شوند.برخی از پردازنده های 32 و64 بیتی این دو شرکت بزرگ عبارتند از : Pentium 4 ,Celeron, Celeron d,athlon xp,sempron,athlon 64,athlon 64fx,opteron,itanium,Pentium m,mobile,centrino,mobile Pentium 4.



شرکت intel پردازنده های خود را در سه خانواده desktop,mobil,server/work station تولید می نماید. پردازنده های desktop 32 بیتی بوده و عبارتند از :Pentium 4 ht,Celeron d,Pentium 4 htxe,Celeron. .پردازنده های server/work station -32 و 64 بیتی بوده و عبارتند از:intel xeon,intel itanium2. .خانواده mobile نیز شامل پردازنده های Pentium m,Celeron m,mobile Pentium 4 می باشد.

شرکت AMD پردازنده های خود را در سه خانواده desktop که خود شامل athlon xp,sempron,athlon64,athlon64fx است و mobile که شامل mobile sempron,mobile athlon64, است و server/work station که شامل optron میباشد تقسیم می کند.

پردازنده intel Pentium ht extream edition :

این پردازنده شامل processor number نمی باشد و فناوری تولید آن 130 نانو است.این پردازنده با استفاده از هسته prestonia دارای حافظه نهان L2 برابر 512 kb وحافظه نهان L3 برابر 2M می باشد.شرکت intel این پردازنده را در دو مدل با فرکانس 3.2GHz,3.4GHz تولید می کند.این پردازنده فعلا برای هر دو سوکت LGA775,MPG478 ارایه میشود.فرکانس FSB این پردازنده 800MGHz بوده و بر روی بردهای اصلی با سوکت 775 که از چیپ ست های intel925x express,intel915 G express,intel915 express به عنوان پل شمالی استفاده میشود نصب می شود.

پردازنده Pentium 4 with ht technology :

این پردازنده در 10 نوع ارایه می شود.کلیه مدل ها به فناوری 90 نانو تولید و دارای حافظه نهان L2 به ظرفیت 1 M می باشد.فرکانس FSB کلیه این پردازندهها 800MGHz بوده و بر روی سوکت LGA775 نصب میشود.

پردازندهintel Celeron d :

این پردازنده در 9 مدل ارائه می شود.کلیه مدل های این پردازنده دارای 256kb

حافظه نهان L2 بوده و فرکانس FSB آن ها533MGHz می باشد.پردازنده Celeron با فناوری های 180و130 نانو تولید شده است.

پردازنده AMD athlon xp :

شرکت AMD این پردازنده را در سه مدل 2800+ به فرکانس 2083GHz, و3000+ با فرکانس 2164GHz و3200+ با فرکانس 2200GHZ تولید می نماید.هر سه مدل این پردازنده دارای 128kb حافظه نهانL1 و512 kb حافظه نهان L2 می باشند.فرکانس FSB مدل2800 برابر 333 مگا هرتز و فرکانس دو مدل دیگر برابر 400 مگا هرتز است. هر سه مدل دارای 462 پین بوده و بر روی سوکت A نصب میشوند.

پردازنده AMD sempron ک

فناوری تولید این پردازنده 130 نانو بوده و کنترل حافظه کاملا در داخل پردازنده است .این پردهزنده دارای حافظه نهان L1 با ظرفیت 128 کیلو بایت می باشد.برخی از مدل های آن عبارتند از :2200 با فرکانس 1.5 گیگا هرتز و 2400 با فرکانس 1.66 گیگا هرتز و 3100 با فرکانس 1.8 گیگا هرتز.

پردازنده AMD athlon fx :

یک پردازنده 64 بستس است.بنابراین گذرگاه آدرس و داده آن 64 بیتی است.دارای دو مدل fx-51 با فرکانس 2.2 گیگاهرتز و fx-53 با فرکانس 2.4 گیگاهرتز است. این پردازنده با فناوری 130 نانو تولید و دارای 105.9 میلیون ترانزیستور می باشد. این پردازنده دارای 128kb حافظه نهان L2 و 152kb حافظه نهان L2 میباشد



لیست کل یادداشت های این وبلاگ

مدیر
[عناوین آرشیوشده]
 
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

Powered by Mahsa Adib ◄┤